Collonades!

19 02 2010

Aprofitant que m’estic descollonant després de llegir un correu-e que m’han enviat he decidit encetar una secció al bloc.
El missatge és aquest:

LA RIQUESA DEL CATALÀ
(breu anàlisi semàntica)

Per a aquells que dubten encara de la riquesa del català, per damunt de moltes altres llengües, us posaré un sol exemple, un de sol: el nombre d’accepcions que pot arribar a tenir la molt simple i coneguda paraula COLLONS.

1.- Si va acompanyada d’un numeral, té significats molt diferents. Així amb:
1.1 UN significa car ( val un colló ).
1.2 DOS significa valentia ( té dos collons ).
1.3 TRES significa menyspreu ( m’importa tres collons).

2.- El verb que l’acompanya també canvia el significat:
2.1 Amb TENIR indica gosadia ( aquell té collons ).
2.2 Amb el mateix TENIR , però amb admiratiu, pot significar sorpresa ( té collons! ).
2.3 I si és amb afirmació, admiració o enveja (quins collons que té! ).
2.4 Amb el verb POSAR pot indicar un repte, sobretot segons on es posen ( va posar els collons damunt de la taula! ).

3.- Tot i emprant un mateix verb pot canviar el significat en funció del temps o la forma:
3.1 En PRESENT indica molèstia o fàstic (no em toquis els collons! ).
3.2 En REFLEXIU significa vagància ( s’està tocant els collons! ).
3.3 En IMPERATIU significa sorpresa ( toca’t els collons! ).
3.4 En SUBJUNTIU advertiment ( si no toquessis tant els collons!… )

4.- Els prefixos i sufixos modulen el seu significat:
4.1 Amb A expressa por ( acollonit ).
4.2 Amb DES significa riure (descollonar-se ).
4.3 Amb UT indica perfecció, satisfacció ( collonut )
4.4 Amb ASSOS indica indolència o abúlia ( quins collonassos! ).

5.- També les preposicions matisen el significat:
5.1 Amb DE significa quantitat ( feia un fred de collons ) o també èxit ( va anar de collons ).
5.2 Amb PER significa decisió ( ho faré per collons! )..
5.3 Amb SENSE indica covardia ( és un home sense collons ).

6.- El color, la forma, la polidesa, la mida, la possició o la mesura també tenen significat:
6.1 El VIOLETA significa fred ( em van quedar els collons morats! ).
6.2 La FORMA pot significar cansament ( tinc els collons quadrats ).
6.3 El DESGAST indica experiència ( en tinc els collons pelats! ).
6.4 La MESURA pot expressar rancúnia ( en tinc els collons plens! ).
6.5 La MIDA ( els té ben grossos ).
6.6 La POSICIÓ ( els té ben posats ).
6.7 Però hi ha mides extremes:
6.7.1 Una mida màxima que no es pot superar ( té uns collons com un toro! ).
6.7.2 Si s’ultrapassa la mida màxima, indica vagància o ( li pengen, se’ls trepitja! ).
6.7.3 També existeix una mida mínima: ( de colló de mico ).

7.- Poden definir també un determinat estat anímic:
7.1 Sorpresa, admiració (collons!)
7.2 Estat depressiu (tinc els collons pel terra!).
7.3 Estat eufòric (m’ha sortit de collons!).
7.4 Menyspreu (això és una collonada!).
7.5 Incomoditat, rebuig (toca’t els collons!).
7.6 Amenaça, advertiment (no em toquis els collons!).
7.7 Voluntat (ho farem de collons!).
7.8 Decisió (em surt dels collons!).
7.9 Fastigueix (estic fins els collons!).

Per què desprès ens vinguin de l’estranger a dir-nos que el català és pobre, inexpressiu, vulgar, pagerol, rústic!…
I per acabar: si heu estat capaços de llegir-me fins el final, és que sou
COLLONUDES i COLLONUTS .


Si, ho heu encertat! La secció l’he batejada amb el nom de “COLLONADES”
I com bé podeu pensar, entenent les múltiples accepcions que aquest mot tan nostrat ens ofereix, seguirà la tònica de Gocha Gocha (Poti-poti) i englobarà de tot.
Tot el que em doni la gana (roti els collons) de definir amb qualsevol de les accepcions.
Ben pensat, el castellà no es queda enrera amb els seus “cojones”.
Però… Collons, que bé que sona en català! XP

Avís: el mot “collons” i els seus derivats hi seran presents en certa mesura (o desmesura)

Així que…
Deixem-nos de tonteries (collonades) i comencem!
Queda inaugurada la secció!

L’altre dia al twitter, en Getres (que per cert, ha montat una web collonuda) em contestava que “adaptar-se o morir” quan vaig comentar que l’iPad i similars em farien anar de pet a l’atur. Que no es poden ignorar els canals de distribució més ràpids i efectius, el món editorial 2.0
Tot just aquella tarda, a la feina, em trobo un pdf d’una revista gratuita local que imprimim que em va fer tornar a pensar en el seu comentari…
Resulta que la gent d’aquesta revista ja deuen començar a “adaptar-se” a aquests canals de distribució i ja estan creant els seus articles pensant en aquestes noves aplicacions…
O si nó mireu això…

Recordeu, és un article d’un periòdic en paper… Interactivitat nul·la!
Fins i tot he anat a la seva web i m’he baixat el pdf d’allí, a veure si realment es pot ampliar la imatge… Res! Un simple pdf, sense ni tan sols un índex…
Ai, ai, ai… Que això del copy-paste no es limita als posts reguleros com aquest…
Aquests han agafat el texte d’alguna plana web… Quin morro (quins collons)! ;)

Però resulta que el copy-paste els ha sortit malament en un altre reportatge de la mateixa edició. Si n’hi ha més, no els he vist perquè m´he n’he cansat (n’he acabat amb el collons plens)
Es tracta d’un article sobre el sushi! Els ulls se m’hi en han anat de pet, però en llegir-ho (o intentar-ho) m’he quedat de pasta de moniato (m’han caigut els collons a terra)…

Si sabieu alguna cosa de sushi… Us farà mal a la vista (com una puntada de peu als collons)…
Si no en tenieu ni idea, pensareu “què (collons) dius que és el sushi?”
Una traducció pèssima, copy-paste sobre copy-paste, falta d’informació bàsica (com per exemple dir de què estan parlant en cada part de l’article…), etc.

Tot i que la publicació, en general, està força bé, amb receptes de cuina i còctels interessants (collonuts), veure coses com aquestes fan que qui ho llegeix n’acabi fart (amb els collons plens) i ho deixi córrer…

I amb això tanco la primera entrada de la secció…
Me’n vaig a posar una mica de heavy per a contraatacar al veí punxa-punxa que ja fa estona que m’està tocant els collons…


Accions

Information

3 responses

19 02 2010
El Capitán

Recollons! M’agrada la secció, és collonuda!

19 02 2010
Turris

I jo que estava acollonida pensant que em tallarieu els collons per gosar escriure una collonada tan gran… XD

22 02 2010
Bitacoras.com

Información Bitacoras.com…

Valora en Bitacoras.com: Aprofitant que m’estic descollonant després de llegir un correu-e que m’han enviat he decidit encetar una secció al bloc. El missatge és aquest: LA RIQUESA DEL CATALÀ (breu anàlisi semàntica) Per a aquells que dubten encara d…..

Deixa un comentari

